سیداحمد خاتمی:مردم مراقب خالی‌بندی‌ برخی کاندیداها باشند
 
مـــاه پـیشـــــونی
 
 

 امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که «قانون‌مداری کاندیداها یکی از ویژگی‌های اصلح بودن آن‌ها است» گفت: کاندیدایی که در زمان تبلیغات خلاف قانون عمل کند معلوم است که اصلح نیست. کاندیدایی که التهاب‌آفرینی می‌کند و می‌خواهد همان بازی فتنه 88 را درآورد نه تنها اصلح نیست بلکه صلاحیتش زیر سوال است.
خاتمی با اشاره به این‌که «کاندیداها بر سر سفره نظام اسلامی و در بستری که این نظام اسلامی فراهم کرده می‌خواهند به مجلس بروند» گفت: کاندیداها نخواهند با تخریب نظام رای بیاورند. بعضی کاندیداها خود را پرفسور و فیلسوف بی‌نظیر قرن برای هواداران خود معرفی می‌کنند و نظام را تخریب می‌کنند و بعد می‌گویند به من رای بدهید منجی شما شوم،‌ این قطعا خالی‌بندی است. او می‌خواهد با عوام فریبی به مجلس برود و مردم باید مراقب این عوام فریبی‌ها باشند.
 وی تصریح کرد: کاندیداها استفاده ابزاری از امام و رهبری نکنند، آن‌ها سرمایه همه مردم هستند و جناح‌های رو به نظام مورد محبت امام و مقام معظم رهبری بوده و هستند. متاسفانه در تبلیغات نقل‌های فراوان درست و نادرست از ایشان نقل می‌کنند که این‌ها مصداق بارز بداخلاقی انتخاباتی است و توصیه می‌کنیم که از ولایت استفاده ابزاری و جناحی نکنند.
امام جمعه موقت تهران همچنین با توصیه و پرهیز از غلو در تبلیغات انتخاباتی افزود: گاهی کاندیداها در تبلیغات انتخاباتی خود عناوینی می‌نویسند که در شان آن‌ها نیست و گاهی مسوولیت‌هایی ردیف می‌کنند که برخی از آن‌ها یا مسوولیت نیست و یا دروغ است که گویی این کاندیدا نادره عصر است و همانندی ندارد این‌ها کارهای اغواگرایانه است که مردم مراقب اینگونه تبلیغات باشند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به این‌که «خرید رای به عنوان یکی دیگر از منکرات انتخاباتی باید مورد توجه مردم قرار گیرد» گفت: متاسفانه در ایام تبلیغات حاتم‌بخشی‌ها شروع می‌شود و هدایایی که بوی زهر رشوه دارد اهدا می‌شود که برخی مراجع به صراحت آن را حرام اعلام کردند. بنابراین مردم باید به کاندیداهایی که این گونه کارها را انجام می‌دهند رای ندهند.
خاتمی خاطرنشان کرد: اسراف و تبذیر همچون چاپ و پخش عکس، پوستر و تراکت فراوان مصداق تبذیر است. برخی از کاندیداها فکر می‌کنند هر چه بیشتر عکس بزنند مردم بیشتر به آن‌ها تمایل پیدا می‌کنند در حالی که برعکس است مردم با دیدن این عکس‌ها سوالی مطرح می‌کنند که از کجا آورده در شرایطی که برخی کودکان برای تحصیل نیاز به دفتر و قلم دارند آن‌ها میلیون‌ها تومان خرج تبلیغات می‌کنند. بنابراین بریز و بپاش در عرصه تبلیغات از مصادیق منکر است.
 وی در ادامه به برخی از مصدایق منکرات انتخاباتی اشاره کرد و گفت: اولین منکر انتخاباتی تخریب رقبا و جریان‌های حامی آن‌ها است. تخریب یعنی اهانت به دیگران و زمین زدن آن‌ها با نوشته، گفتار و با هر وسیله دیگر باشد. لذا از جمله نصایحی که مقام معظم رهبری مکرر در رابطه با انتخابات دارند همین بحث است که متاسفانه در برخی جاها شنیده می‌شود این موضوع رعایت نمی‌شود.
امام جمعه موقت تهران با توصیه به کاندیداها و طرفداران آن‌ها گفت: به خدا قسم، قیامتی وجود دارد؛ خود را جهنمی نکنید و هواداران توجه کنند که به خاطر دیگران خود را جهنمی نکنند. کاندیداهایی که از فیلترهای گوناگون گذشته و به تایید شورای نگهبان رسیده‌اند تخریب آن‌ها شرعا و قانونا حرام و منکر است.
وی ادامه داد: از همه مردم می‌خواهم خود آمر به مردم معروف و ناهی از منکر باشند و از کاندیداها و طرفدارانشان بخواهند که تخریب نکنند و کار خود را توجیه نکنند که در مکتب ما هدف وسیله را توجیه نمی‌کند.
 دیگر اظهارات خطیب جمعه تهران به نقل از ایسنا در ادامه می آید:
*دادن وعده دروغ به مردم از سوی یک کاندیدا از مصدایق منکرات انتخاباتی است.دادن وعده‌هایی که از دست یک نماینده ساخته نیست جزء منکرات است. این‌که مرکز کشور کجا باشد یا کدام منطقه استان و شهرستان شود کار قانون‌گذارا نیست، بلکه کار مجری است و قوه مجریه است که می‌تواند در این زمینه‌ها کارآیی داشته باشد. این اشتباه است که برخی وعده‌های سر خرمن می‌دهند تا رای جمع کنند.
* از دیگر منکرات انتخاباتی تصرف در اموال عمومی و خصوصی همچون چسباندن عکس و پوستر و تراکت در مکان‌های غیرمجاز است که این مصداق تصرف در ملک عمومی و خصوصی مردم است و جزء منکرات بوده و حرام است.
* « برخی کاندیداها برای رای آوردن به احیای تعصبات ناسیونالیستی و تفرقه‌افکنانه که در دین ما جای ندارد اقدام می‌کنند. آنچه در دین ما ملاک است تقوا، جهاد در راه خدا، علم رشدآور و جهت‌دار است ما در کشور اسلامی زندگی می‌کنیم که شهرهای آن مثل انگشت‌هایی هستند که در کنار هم قرار دارند. لذا کسانی که می‌خواهند با احیای ریشه‌های ناسیونالیستی و ملی‌گرایی رای جمع کنند مرتکب منکر و حرام شده‌اند.
*تهمت و افشاگری‌های حرام از جمله منکراتی است که در همه زمان‌ها به ویژه در ایام تبلیغات باید نسبت به آن حساس بود، چراکه وقتی مومن به برادر دینی تهمت بزند ایمان از دل او بیرون می‌رود و قرآن کریم می‌فرماید اگر با تقوا باشید خدا یاریتان می‌کند.
*ااخلاق انتخاباتی اقتضا می‌کند پایان رقابت، رفاقت باشد. اگر می‌خواهید خوش اخلاق‌ها را بشناسید ببینید بعد از اعلام نتایج چه برخوردی می‌کنند اگر به کسی که رای آورد تبریک گفتند و به قانون تمکین کردند بدانید آن‌ها خوش اخلاق بوده و اخلاق انتخاباتی را رعایت کرده‌اند، اما اگر نخواستند به قانون تمکین کنند بدانید این مصداق بارز بداخلاقی انتخاباتی است.
*دشمنان داخلی و خارجی ملتمسانه از ملت ایران می‌خواهند که رای ندهند، اما به فضل خدا مردم ایران این دوره نیز باشکوه‌تر از هشت دوره گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی به صحنه خواهند آمد و تو دهنی محکمی به همه دشمنان خواهند زد. *حضور در پای صندوق‌ها واجب عقلی و واجب شرعی است. این امر از آن جهت واجب عقلی است که همگان می‌دانند تقویت نظام اسلامی تقویت اسلام ناب محمدی و تقویت پرچم به اهتزاز درآمده اسلام در دنیا است. لذا حضور در انتخابات و پای صندوق‌ها تقویت نظام اسلامی است و از آن جهت واجب شرعی است که خداوند در آیات قرآن کریم امر فرموده که مومنان در امر جامع همراه پیامبر و ولی خود هستند و با همین ملاک‌ها می‌گوییم انتخابات امر جامع است و امروز مردم همراه ولی فقیه و نائب عام حضرت ولی عصر (عج) هستند.
* خداوند دستور می‌دهد امانت‌ها را به اهلش برگردانیم که در روایتی ذیل این آیه مسوولیت‌ها به عنوان امانت بر شمرده شده است. لذا مجلس شورای اسلامی که تحقیقا در راس امر است و کسی حق ندارد در این فرمایش امام خدشه‌ای وارد کند چون مردم در راس امور هستند، لذا مجلس شورای اسلامی نیز نماد مردم‌سالاری دینی است و مردم موظف هستند به صحنه بیایند و امانت را به امانت‌دار شایسته بسپارند.
*مردم باید با رای خود مجلسی در خور شان نظام اسلامی بسازند و این امر با انتخاب اصلح صورت می‌گیرد. به تعبیر مقام معظم رهبری همانگونه که اصل انتخابات یک تکلیف الهی است انتخاب اصلح نیز تکلیف الهی است.
*تعهد به ارزش‌های الهی،‌ داشتن بینش سیاسی در حد مجلس، بصیرت، ‌شجاعت،‌ خالی نکردن میدان و داشتن قدرت بر انجام وظایف قانونی وابسته نبودن به اهرم‌های قدرت و ثروت، داشتن تولی و تبری و جدا بودن از آن‌هایی که با ولایت زاویه دارند از جمله ویژگی‌های افراد اصلح می‌باشد.
* نظرسنجی‌های واقع‌بینانه از سراسر کشور نشان می‌دهد حضور در انتخابات بسیار باشکوه و از جنس حضور در راهپیمایی 22 بهمن خواهد بود و به فضل خدا این بهار تمام می‌شود و رو سیاهی برای ذغال‌های تحریمی و کسانی که نخواستند با این ملت همراه شوند خواهد ماند و پرونده سیاهشان سیاه‌تر خواهد شد.
* همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند اگر کسی در یک عرصه رد صلاحیت شد این به معنای رد صلاحیت مطلق او نیست بلکه می‌تواند در ده‌ها عرصه صالح باشد این عرصه امتحانی است تا به قانون تمکین کنند و این چهره‌های صالح که در این عرصه رد صلاحیت شدند در نزد مردم محترم بوده و خواهند بود.
/


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مـــاه پـیشـــــونی و آدرس mis-nina.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 11
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1